Monday 9 February 2015

Tekanan darah tinggi - Apa Punca dan Kesannya?

Nenek saya menghidap darah tinggi. Adik-beradik mak saya yang seramai 8 orang, 7 orang darinya pun ada darah tinggi. Mak saya termasuk 7 orang itu. Adik lelaki saya 2 orang khabarnya pun ada darah tinggi masa buat medical check up untuk sambung study beberapa tahun lepas. Saya? Alhamdulillah tidak ada darah tinggi (ataupun belum kena..harap Allah menjaga saya). Takut dengar sejarah keluarga dengan darah tinggi namun faktor keturunan tidak boleh dielakkan. Kena ingatkan diri supaya sentiasa menjaga pemakanan terutamanya.

cara turunkan tekanan darah tinggi


Tekanan darah tinggi ni ataupun nama lainnya is hipertensi adalah penyakit yang dapat dikesan melalui pemeriksaan tekanan darah secara berkala. Jika ia menunjukkan bacaan sistolik 140mmHg atau lebih, dan /atau diastolic 90mm Hg atau lebih secara konsisten…maka sah lah anda penghidap tekanan darah tinggi.

Apa punca tekanan darah tinggi?
  •  Amalan pemakanan yang tak seimbang
  • Penyakit kencing manis yang tak terkawal
  • Faktor umur (lelaki >55 tahun dan wanita >65 tahun)
  • Obesity
  • Alcohol
  • Merokok
  • Faktor keturunan

Bagaimana pula dengan Komplikasi tekanan darah tinggi:

Ia akan menyebabkan:
  • Jantung gagal berfungsi seterusnya boleh mendapat serangan jantung dan kematian.
  • Pembuluh darah keras
  • Buah pinggang gagal berfungsi
  • Pendarahan dan kerosakan pada salur darah di dalam mata.
  • Salur darah dalam otak pecah dan menyebabkan serangan angin ahmar


Ketahui langkah-langkah pencegahan tekanan darah tinggi di SINI.

No comments:

Post a Comment