Thursday 26 February 2015

Ubat Chicken Pox Dewasa Sampai Dia Jadi Miss Universe Semula

Pernah kena chicken pox tak? Saya pernah kena - still ingat sampai hari ni- sebab kena masa Hari Raya Aidilfitri masa Form 1 dulu....- nak nangis rasanya- sebab kena masa raya kot! heheh...tapi dikenang-kenang balik memang kelakar pun ada....pengalaman di hari raya...hehe... Saya dan adik saya - kami berdua terbaring je atas katil...hehe

chicken pox


Apakah Chicken pox sebenarnya?

Chicken pox juga dikenali sebagai cacar air.Ia disebabkan oleh virus Varicella (kumpulan virus herpes) dan amat mudah berjangkit. Ia berlaku pada semua peringkat umur, biasanya pada kanak-kanak. Ia lebih teruk sekiranya berlaku kepada orang dewasa. Rebakan adalah melalui sentuhan atau titisan cecair daripada orang dijangkiti. Rebakan juga berlaku melalui bahan tercemar dengan cairan cacar seperti pada pakaian atau tuala dari penghidap chicken pox.

Apakah Tanda dan Gejala Chicken Pox?

Penghidap chicken pox akan mengalami demam dengan bintik-bintik merah pada kulit. Kawasan bintik-bintik merah melibatkan muka, kepala, dada, belakang dan akhirnya seluruh tubuh. Ruam chicken pox akan timbul kurang dari 2 minggu selepas jangkitan berlaku.

Bintik-bintik merah yang baru akan mula timbul dalam beberapa hari dan bilangan boleh mencecah ratusan biji dan kemudian membentuk gelembung berisi air. Bila gelembung berisi air pecah ia menjadi kering dan berkeruping. Rasa gatal sederhana atau teruk menyebabkan pesakit akan menggaru dan akhirnya menyebabkan parut.

Gejala lain ialah sakit perut, tiada selera makan, sakit kepala, rasa tidak selesa, letih dan terganggu. Penghidap juga ada batuk ringan, hidung berair dua hari sebelum bintik-bintik merah timbul.

Pengalaman kena Chicken Pox
Saya nak share pengalaman Puan Daya Rudi yang rasa susah hati sebab kena chicken pox..risau lah kalau parut tak hilang!




So...apa tunggu lagi?
Mari rawat kesan Chicken Pox anda dan keluarga dengan Shaklee!

Info lanjut boleh contact saya - free consultation
ZILA 019 5592717








No comments:

Post a Comment