Wednesday 25 February 2015

Pengurusan masa yang sentiasa tak pernah cukup!

Kenapa saya selalu tak cukup masa?
Ke....orang lain pun sama macam saya?
Ke....orang lain okay je masa cukup 24 jam sehari...saya yang tak cukup masa sebab tak pandai arrange masa? Huhuhu- nangis jap!


         
Saya selalu rasa susah nak bernafas sebab banyak kerja nak kena buat!
Di tempat kerja saya jarang habiskan masa makan di kafe atau keluar makan di mana-mana sebab saya tak nak habiskan masa -mungkin berbual-bual kosong-yang biasanya berakhir begitu dengan rakan-rakan.. saya biasanya beli siap-siap makanan- makan saja di tempat saya sorang-sorang takpun dengan beberapa orang rakan se-geng. Hehe

Sekarang pun saya rasa susah nak bernafas! Saat ini.. Sebab:
1 - kerja di sekolah tak habis lagi
2 - markah ujian pelajar-pelajar tak key in lagi dalam sistem komputer sekolah - esok deadline!
3 - saya patutnya tengok students buat preparation pertandingan roket untuk 2 hari lagi pertandingan-tapi saya tak pergi tengok pun!
4 - saya kena siapkan hal-hal berkaitan permohonan menjadi Apple Distinguished Educator (ADE) - buat 4 essay dan video application..huhu
5 - saya ada deadline untuk beberapa entry Shakleee untuk blog saya ni ended lagi 2 hari.
6 - saya kena pack barang nak pergi MRSM Balik Pulau untuk jadi guru pengiring pertandingan roket. Anak saya pun ikut!
7 - rumah tak kemas rumah habis pun lagi sejak balik kampung cuti Chinese New Year minggu lepas!
8 - bill bulan ni belum habis bayar lagi kot - tak sempat nak ber online banking nak buat final check.
9 - saya tak siap kan satu pun lagi nak buat showcase my learning in class with iPad - lagi 1 minggu je tinggal!
10 - anak dan husband belum renew passport - nak ke Australia lagi 2 minggu!
11 - visa ke Australia belum apply - nak pergi lagi 2 minggu!
12 - tak buat any preparation pun lagi nak fly ke Aussie tu!

My to-do-list panjang berjela lagi - tapi saya rasa nak baring tengok tv je!

Saya sentiasa ada to do list checklist tapi tak pernah settle sebab tu saya selalu rasa susah nak bermafas... saya sangat jeles dengan husband yang balik kerja boleh baring rehat-rehat main dengan anak. Pastu boleh gelak-gelak tengok Maharaja Lawak or any of his recording movie.... Arghhhh jelezzz.... dia tau saya selalu jelez dengan dia...hahaha

Tapi sebenarnya saya suka dengan apa yang saya buat. Contohnya : update blog ni- update tentang Shaklee yang menjadi makanan tambahan kegemaran saya dan keluarga- share info- saya suka dengan apa yang saya buat walaupun saya rasa kadang-kadang susah nak bernafas! Saya suka dengan my to-do-list yang panjang berjela tu......saya tak rasa tertekan...oppssss! saya rasa tertekan jugak tapi saya okay je! Haaaaaahhhh lega rasanya dapat tulis something malam-malam buta ni hehe

Boleh baca tentang Pengurusan Masa dari SINI dan SINI

Selamat malam semua!






No comments:

Post a Comment