Saturday 25 April 2015

Amalan Pantang Selepas Bersalin Elak Mimpi Ngeri Sakit Sembelit

Amalan berpantang memang menjadi kewajipan bagi wanita lepas bersalin. Unless kita duduk oversea mungkin boleh la tak berpantang macam mat saleh..hehe...

Sebenarnya amalan berpantang merangkumi semua aspek : pemakanan, hubungan kelamin, aktiviti fizikal dan lain-lain. Berpantang membolehkan ibu berehat dan bertenang selepas melalui episod mengandung selama 9 bulan dan episod melahirkan anak yang kadangkala mencemaskan berjam-jam di dalam labour room. Elok untuk luka jahitan episiotomi sembuh jika bersalin normal dan untuk luka caesarean sembuh sepenuhnya.

Kebanyakan kaum wanita, khususnya kaum melayu juga kurang meminum air walaupun dari segi perubatan amalan ini ada kesan negatifnya. Komplikasi yang sering terjadiakibat amalan ini adalah masalah sembelit serta dehidrasi. Penghasilan susu badan juga akan terjejas akibat kekurangan air dalam badan.

Sebenarnya dari sudut perubatan moden, ibu-ibu yang berpantang adalah sangat-sangat digalakkan untuk meminum air masak atau air suam antara tiga hingga lima gelas sehari berikutan kehilangan banyak bendalir dalam badan semasa proses kelahiran bayi, pengeluaran darah nifas juga penyusuan ibu. Namun begitu, minuman berais atau bergas adalah tidak digalakkan dan perlu dielakkan.

Memanglah orang tua akan melarang kita minum air banyak, tapi pandai-pandailah kita ye..hehe. Saya sendiri mengalam masalah sembelit sejak mengandung hinggalah dalam tempoh berpantang. Memang nak nangis rasanya..huhu

Jom tonton video ni kisah menarik amalan berpantang Puan Khadeejah Hasmad dan bagaimana beliau mengelak mimpi ngeri sembelit.




Sudah tahu rahsia beliau?

Untuk pengetahuan semua, ramai ibu di luar sana yang telah mengamalkan suplemen Shaklee semasa berpantang.

SET BERSALIN DAN BERPANTANG SHAKLEE terdiri daripada:





Sila baca keistimewaan dan kelebihan Set Bersalin Shaklee juga Testimoni ibu-ibu yang telah mengamalkan set ini di SINI.

Sangat patut untuk anda amalkan set ini untuk manfaat anda.
Sila cadangkan juga pada adik-beradik dan rakan-rakan.

Dapatkan hari ini SET BERSALIN SHAKLEE dari saya dengan contact:
ZILA 019 5592717.









No comments:

Post a Comment