Saturday 16 August 2014

Kontraksi sebelum kelahiran : Kontraksi sebenar vs kontraksi palsu

Hai pembaca kesayangan semua..
Jom kita tambah ilmu hari ini tentang kontraksi sebelum kelahiran.

Apakah kontraksi?

Kontraksi sebenarnya adalah pengecutan rahim yang merupakan perkara utama yang menjadi petanda awal sebelum proses kelahiran bermula.  Apabila tiba masanya, rahim yang merupakan organ reproduktif wanita akan mengalami kontraksi bagi membolehkan janin dikeluarkan semasa kelahiran.  Lazimnya pengecutan rahim akan bermula daripada bahagian atas rahim dan seterusnya merebak ke bahagian bawah menuju ke arah pangkal rahim. Ia akan berulang-ulang kali secara kerap.


Sememangnya wanita yang pertama kali hamil akan mengalami kekeliruan untuk mengetahui sama ada  kesakitan yang dialami ialah kontraksi palsu atau sebenar.

Semasa mengandung, sejenis lendiran darah menjadi palam penutup bukaan serviks bagi mengelakkan bakteria memasuki uterus. Apabila serviks mula menipis dan terbuka, palam ini akan terkeluar. Anda akan dapati lendiran yang likat berwarna coklat atau merah jambu dan kadangkala berbaur merah darah.
Bayi dalam kandungan membesar dalam satu beg cairan yang dipanggil ‘pundi amnion’. Apabila tiba saat melahirkan, pundi tersebut akan pecah dan cecair amnion akan keluar. Lebih lama masa diambil untuk bayi keluar selepas itu, lebih tinggi risiko jangkitan. Jika kelahiran tidak juga berlaku selepas ia keluar, anda mungkin terpaksa menjalani pembedahan.
Jika anda rasa terdesak untuk membuang air kecil, itu tanda awal kelahiran kerana kepala bayi telah mula turun dan menekan pundi kencing.

Pengalaman saya melahirkan anak kesayangan Alya, saya tidak mengalami kontraksi palsu yang turut dikenali kontraksi Braxton Hicks tetapi terus mendapat tanda-tanda kelahiran sebenar iaitu keluar darah. So saya terus ke hospital.

Jadi amat penting untuk kita ketahui ciri-ciri kontraksi yang tulen dan sebenar untuk mengelakkan menjadi panik.


Tanda-tanda kontraksi sebenar yang lain:
1.     Kontraksi sebenar akan berterusan atau bertambah kuat apabila anda bergerak.
2.     Keluar cairan seperti darah 
3.     Pecah air ketuban
4.     Desakan membuang air kecil atau air besar.

Jika anda sedang berdebar-debar menunggu saat kelahiran, jangan panik. Anda akan tahu bila masanya telah tiba. Badan anda akan memberikan tanda-tanda akan melahirkan. Ketahuilah tanda-tanda tersebut supaya anda lebih bersedia. Dan diharap info ini dapat membantu anda lebih bersedia.

Bagaimana pula dengan set bersalin anda? Sudah dapatkan set bersalin atau set berpantang yang sempurna dan menjanjikan pengalaman berpantang terbaik? Di samping gembira dapat menyusukan si comel anda? Seterusnya mengembalikan bentuk badan asal anda?




Set bersalin Shaklee terdiri daripada :

1. Set Asas
2. Set Asas + set menyusu
3. Set Asas + set menyusu + set kurus

1001 Kelebihan Set Bersalin Shaklee :

1. membantu ibu menghadapi stress dan mengelakkan meroyan.
2. mempercepatkan luka semasa kelahiran.
3. berfungsi seperti minuman detoks - mengelakkan sembelit.
4. meningkatkan pengeluaran susu ibu untuk si manja.
5. membantu menstabilkan hormon selepas kelahiran.
6. mengandungi zat besi yang membantu menggantikan darah yang banyak keluar semasa kelahiran.
7. mengembalikan bentuk badan asal.

wahhh menarik kan? saya paling suka yang nombor 7 tapi of course lah yang lain-lain sangat penting, kan?

Tunggu apa lagi...
Dapatkan Set Bersalin Shaklee hari ini.




Dapatkan info lanjut dengan terperinci khas untuk anda:
Dari saya zila 019 5592717

Thanks for reading


No comments:

Post a Comment