Sunday 13 April 2014

Punca sakit sendi tulang

Sebagai seorang yang bekerja atau pun surirumah pun apabila usia makin meningkat mesti kita mengalami masalah sakit sendi/tulang. Sebagai seorang guru yang memang kena jalan banyak naik tangga turun tangga,  saya yang baru di usia awal 30-an (muda lagi tau..hahhaha) pun kadangkala rasa sakit atau lenguh-lenguh. Kalau nak tahu dulu masa muda-muda (ok..now tua sikit hihi) hari-hari pergi kerja pakai high heel shoes boleh sampai 3 inches...tukar color hari-hari ikut color baju...tapi sekarang good bye all the high heel shoes!!! Now dah kawin dah ada anak.....pakai yang flat je.....and......tak tukar ikut color baju pun!! huhuhu... (ada sape2 kat luar tu experience the same as me??angkat tangan! hihih...ok kita geng!)

Ok entry ni saya nak share info yang saya baca baru-baru ni dari UniKL RCMP tentang macamana nak rawat sakit sendi/lutut di rumah. Ohhh nanti saya share (insyaAllah) pada entry yang lain tentang hubby tersayang saya yang telah menjalani operation kerana ada tulang yang lebih (bahasa bukan doctor) di dalam kakinya.




Seperti yang kita tahu (atau belajar masa Biologi Form 5 dulu hihi) sendi-sendi fungsinya untuk melicinkan pergerakan di antara pertemuan dua tulang. Contoh: kat bahagian bahu, pergelangan tangan, punggung, lutut, buku lali dan jari kaki dan tangan. Penyakit ni sebenarnya tidak mengira umur...hmmm patutla saya yang masih muda ni dah merasa simptom-simptom awalnya.

Apakah puncanya?
1- Banyak buat aktiviti yang berat-berat seperti angkat barang berat.
     Husband kawan baik saya mengalami masalah tulang belakang yang serius hingga terpaksa operate           kerana masa dia kecil selalu buat kerja berat, kerja-kerja kampung, kerjakan sawah...

2. Postur yang tidak elok
    Kadang-kadang kita duduk tidak dalam postur yang betul, membongkok...so lama-kelamaan sakit sendi       boleh berlaku.

3. Kecederaan lampau
    Definitely punca ini terjadi pada husband saya yang sangat aktif bermain volleyball hingga kesannya terasa     hingga kini.

4. Obesiti
    Menyebabkan badan dan semestinya tulang tidak mampu menahan berat badan berlebihan.

5. Ubat-ubatan
    Ubat-ubatan yang pernah diambil mungkin memberi kesan kepada tulang/sendi tanpa kita sedari.

6.  Jangkitan kuman.

Cara rawatan mudah sebelum jumpa doktor:
1. Guna splint (pengampu) untuk merehatkan sendi.
2. Makan ubat sakit sendi seperti panadol.
3. Kurangkan berat badan!
4. No high heel shoes!!!
5. Letakkan ais ketul pada sendi jika tercedera untuk kurangkan bengkak.
6. Bersenam!
7. Jangan angkat barang-barang berat.
8. Pengambilan suplemen seperti kalsium

Tapi jika masih sakit sehingga menjejaskan aktiviti harian, semestinya kena jumpa doktor/pakar tulang (orthopedic surgeon) untuk mendapat rawatan lanjut.

Kalau nak tahu Shaklee turut mempunyai set penjagaan kesihatan tulang. Basically terdiri daripada Ostematrix, Advanced Joint Health Tablet (AJHT) dan Omega Guard.

AJHT - mengandungi ekstrak Boswellia yang berdasarkan kajian klinikal mampu meningkatkan keselesaan sendi seawal 5 hari-hampir 28% lebih pantas dari yang didakwa oleh jenama X yang terkenal! Terdiri daripada zink, kuprum, manganese & vitamin C. AJHT tidak mengandungi krodointin kerana ia boleh menghalang penyerapan glukosamin. Selain itu ia adalah 100% bebas kekerang & 100% vegeterian - tidak mengandungi sumber haiwan langsung!


OMEGA GUARD - yang merupakan minyak ikan terbaik di dunia!

OSTEMATRIX - more than calcium! terdiri daripada kalsium, magnesium. fosforus & vitamin D, zinc, kuprum, manganese & boron.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------Nak info lanjut?
zila 019 5592717
fb : Diet Sihat Cantik







No comments:

Post a Comment