Thursday 10 April 2014

Cara tambah susu badan

                       Alhamdulillah saya berjaya menyusukan anak pertama saya Alya sepenuhnya secara eksklusif . Ianya bermula dari hari pertama saya melahirkan Alya hingga 2 tahun. Ianya bukan mudah tetapi sebagai seorang ibu saya percaya kita nak yang terbaik untuk baby kita kan.......

My princess Alya

                Ramai yang tanya macamana cara nak tambah susu ibu ni...


Cara terbaik untuk meningkatkan kuantiti susu adalah dengan menambah sesi menyusu atau mengepam kerana BF berkonsepkan supply vs. demand. Berikut adalah tip-tip untuk membanyakkan susu badan:-

1.  Banyakkan sentuhan kulit ke kulit dengan bayi.
Lebih banyak sentuhan kulit ke kulit, lebih banyak rangsangan untuk bayi menyusu. Sentiasalah bersama bayi jika kita berada di rumah. Dokongnya dengan sling atau carrier lain, dan lakukan aktiviti bersama-sama seperti mandi, mengurutnya, bermain dengannya, etc. Yihha!!!

2.    Menyusukan bayi dengan lebih kerap.
Kerana konsep BF adalah supply berkadar langsung dengan demand (permintaan), kerapkan menyusu bayi untuk menstimulasi susu. Kadangkala bayi akan menolak payudara terutama jika dia menghadapi ‘growth spurt’. Jika keadaan ini berlaku, cari suasana yang tenang dan sesuai, dan bayi bersedia untuk menyusu. 

3.    Tambahkan sesi mengepam terutama di waktu malam.
Jika anda dihantar oleh suami ke tempat kerja, cuba pam semasa dalam perjalanan pergi dan balik. Pada permulaan mungkin tidak dapat banyak susu, tapi lama kelamaan susu akan bertambah, apabila payudara menghantar isyarat kepada otak supaya “hantar susu!”.
Pam di waktu malam dan dinihari amat membantu kerana di waktu-waktu tersebut, hormon prolaktin di tahap optimum.

4.    Berehatlah!
Ambillah masa untuk merehatkan diri dan minda. Jika bayi tidur siang, tidurlah bersama-samanya. Jika anda tertekan dan perlukan percutian, bincanglah dengan suami, demi kebaikan bersama.

5.    Jangan hadkan masa bayi menyusu.
Setiap bayi mempunyai keupayaan masing-masing untuk menghisap susu. Terdapat bayi yang mengambil masa lama untuk mengosongkan buah dada ibu. Biarkan bayi yang menentukan bila mereka mahu berhenti menyusu. Jangan paksa dia berhenti. 

      6.   Mengurut dan rawatan badan.
Mengurut dipercayai membantu untuk menambah supply. Jika tiada tukang urut, mintalah suami mengurut belakang anda. Mengurut buah dada perlahan-lahan juga membantu melancarkan susu.

       7.   Menyusu sambil mengepam.
Ini adalah satu cara double pumping yang berkesan untuk membantu pengeluaran susu. Di samping membantu menambahkan stimulasi susu, ibu juga berpeluang untuk mengumpul stok ekstra. Anda mungkin perlukan pam elektrik untuk melakukan ini, tapi ada juga ibu yang boleh melakukannya dengan pam manual saja.
Ini adalah stok BF saya semasa saya ke USA dan bawa balik Malaysia







Stok masih beku walaupun 24 jam penerbangan. Alhamdulillah!
     Bercakap tentang cara tambah susu ni tak sah kalau saya tak share pengalaman saya sendiri yang consume SET MENYUSU SHAKLEE. Alhamdulillah kakak ipar saya yang recommended this set pada saya masa berpantang. Actually boleh dikatakan hadiah daripadanya. Hihi...Rezeki jangan ditolak, kan? Lagipun saya ni memang jenis yang telan je pil-pil... Takde masalah! Hahaha





Ini antara khasiatnya:

VITA-LEA: adalah multivitamin yang sangat banyak fungsinya seperti meningkatkan kcerdasan mental & ketahanan penyakit.

B-COMPLEX: Menukarkan makanan menjadi tenaga

ALFALFA: Raja segala tumbuhan dengan pelbagai manfaat yang kaya dengan nutrisi dan mineral.

VITA-C : Antioksidan semulajadi/menggalakkan gigi, gusi, tulang, otot & salur darah menjadi sihat.




Suka la lawak ni....Biasa tak alaminya...
Hahahah OF COURSE!

So mommies and mommy to be out there...
Nak cuba tambah susu dengan SET MENYUSU SHAKLEE?



Apa lagi tungu-tunggu...dont waste your precious time to breastfeed your baby,
just call/sms/whatsapp 
Zila 019 5592717
Nak pm pun boleh : fb page Diet Sihat Cantik

Jom menyusukan baby kita!













No comments:

Post a Comment