Friday 11 December 2015

10 KEBAIKAN VITAMIN C SHAKLEE!

Vitamin C adalah larut dalam air dan termusnah apabila dimasak terlalu lama - hampir separuh kandungan vitamin C akan hilang dan makanan pun jadi lembik.

Tubuh mengandungi simpanan vitamin C yang cukup untuk 2 hingga 3 bulan - itupun jika ambil kira-kira minimum 30 mg vitamin C setiap hari iaitu bersamaan 1 biji oren. Wanita hamil dan penghisap rokok pula perlukan minimum 60 mg sehari. Sebilangan pesakit yang telah dibedah memerlukan 2 kali ganda jumlah vitamin C kerana penyerapan vitamin mungkin berkurangan dan pemulihan dari kecederaan atau pembedahan perlukan lebih vitamin C.

Persoalannya - adakah tubuh badan kita mempunyai kadar vitamin C yang cukup?  Dengan gaya hidup dan corak pemakanan kita sukar untuk memastikannya.


Pengalaman peribadi saya dengan Vitamin C Shaklee memang mengujakan. Alhamdulillah kesan positif!

chewable vitamin c

sustained released vitamin c

Ada 2 jenis Vitamin C Shaklee iaitu:

1.   Chewable Vitamin C 100 mg - C berbentuk kunyah.

Setiap tablet kunyah mempunyai kepekatan 100mg Vitamin C. Ianya diberi nama ‘Chewable’ kerana ianya perlu dikunyah seperti gula-gula. Apa yang istimewanya ialah apabila anda mengunyah Vitamin C jenis ini, air liur akan membantu menghadamkan Vitamin C tersebut dan seterusnya membolehkan ianya sedia untuk diserap sebaik sahaja sampai ke usus kecil. Malah, kajian menunjukkan mengunyah Vitamin C dalam dos yang kecil beberapa kali sehari adalah lebih berkesan untuk penyerapan berbanding mengambil sebiji Vitamin C dalam dos yang besar sekaligus!

2.   Sustained Released Vitamin C 500 mg - berbentuk tablet.

Setiap tablet mempunyai kepekatan 500mg Vitamin C. Ianya diberi nama ‘Sustained Release’ kerana setiap tablet dicipta untuk membebaskan 1.5 biji Vitamin C buah secara berterusan perlahan-lahan ke dalam badan. Ujian klinikal menunjukkan Vitamin C dalam 2 tablet mampu bertahan selama lebih kurang 5 jam dan mampu kekal dalam plasma darah kita sehingga 24 jam!  Dengan kata lain, 2 tablet Vitamin C boleh melindungi badan kita selama sehari suntuk! Berbanding dengan tablet yang tidak diperbuat daripada teknologi ‘Sustained Release’, Vitamin C akan terus dihadam oleh usus dengan cepat dan sebahagian Vitamin C akan terus dibuang dan dibazirkan sebab usus tak dapat menyerap sepenuhnya Vitamin C tersebut.

10 Manfaat utama Vitamin C:

  1. merangsang penghasilan kolagen
  2. membantu sel darah putih menentang bakteria dan kuman
  3. merangsang pengeluaran T-cells yang menghalang kanser
  4. mengatasi insomnia
  5. mengatasi stress
  6. membina sel darah merah untuk menyerap zat besi dengan baik
  7. kurangkan selsema
  8. melambatkan penuaan dan mencantikkan kulit
  9. tingkatkan sistem imunisasi
  10. kurangkan kolesterol dan tekanan darah

Nak dapatkan manfaat Vitamin C?

Contact saya FREE CONSULATION & HARGA SPECIAL untuk Vitamin C Shaklee hari ini:
ZILA 019 5592717

EJEN SHAKLEE



No comments:

Post a Comment